... aneb proč a kam to chcete dotáhnout
V minulém díle Start business!!! jsme se věnovali tomu, jak důležité je mít před samotným podnikáním alespoň v náznacích jasno, zda k takové aktivitě člověk vůbec má povolání. V dnešním díle blogu si řekneme, na co je třeba se připravit, pokud chcete vyplout na bouřlivé vody podnikatelského oceánu.
Mnoho začínajících podnikatelů má plnou hlavu starostí o to, co vše je třeba zařídit. Oběhnout si kolečko úřadů – počínaje živnostenským úřadem, přes okresní správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a další instituce, až po finanční úřad, na který nesmíme zapomenout. Bude vás provázet po celou dobu vašeho podnikání. Dle charakteru činnosti, do které se chcete pustit, váš čeká jednání o nákupu prostředků, materiálů, případně místa, kde budete svou živnost provozovat. Je toho hodně. „Tisíci položkový“ seznam. Ale pozor! Byť vás toto vše bude stát hodně sil, energie a času, nic z těch nezbytných úkonů v začátcích vašeho podnikání vás ani o fous nepřiblíží k zákazníkovi, k zakázkám a ani k platbám za vaše výrobky či služby. Pro to jste ještě neudělali ani „ň“.
Mysli globálně, jednej lokálně
Osobně jsem toho názoru, že je třeba být sám o sobě „krutě efektivní“, pokud mám v podnikání uspět. Proto chci nejdříve vždy dobře přemýšlet a teprve pak konat. Ostatně ono staré pořekadlo „dvakrát měř, jednou řež“ – stejně jako mnohá jiná pořekadla – v sobě má hlubokou moudrost a poučení. Seznamme se s dvěma základními slovy, na které prosím po celou dobu svého podnikání nikdy nezapomeňte. Strategie a taktika. To jsou ty pojmy. V byznys sféře se zažil také jiný pojem: Mysli globálně, jednej lokálně. Globálností není myšlen pouze prvek světový, ale v daném kontextu se jedná také o jakýsi nadhled, pohled z odstupu, „helicopeter view“. Pokud jste v lese a ztratíte se, řešil to Jeníček tím, že vylezl na nejbližší strom a podíval se do dáli. Dnes se dá v mobilu zapnout GPS navigace a je hotovo. V případě Jeníčka i GPS jde však vždy o strategické úkony, globální myšlení nad vzniklou situaci. Teprve pak začíná taktika podle které jdu tam, kam mě mé závěry ze strategického přemýšlení navedly. A to je taktika. Taktika je ten obrovský seznam úkolů v „to-do listu“, která vás nejbližší den čekají. Taktika je dřina a pot. Strategie je přemýšlení. Bohužel už Henry Ford si všimnul a je to jeho výrok, že přemýšlení bolí. Je těžké, a proto se mu věnuje tak málo lidí. Mnoho živnostníků a podnikatelů doslova dojelo na tom, že byli neskuteční dříči (taktika), ale moc nad tím vším, co dělali, nepřemýšleli. Síla myšlenky je v podnikání zcela zásadní, kritická. Platí vzorec: myšlenka + čin = naděje na úspěch. Pokud je na levé straně jen „myšlenka“ nebo jen „čin“, vaše naděje na úspěch se dramaticky snižuje. K úrovni strategie ještě jedna zajímavá poznámka od J. D. Rockefellera: „Ten, kdo celý den pracuje, nemá čas vydělávat peníze.“ Můžete si být jisti tím, že přesně věděl, o čem mluví. Až budete odteď cokoliv dělat, ptejte se sami sebe, zda jednáte strategicky či takticky, zda myslíte globálně a jednáte lokálně.
Z výše uvedeného vyplývá několik praktických dotazů ze sféry strategie.
Co vlastně sledujete svým podnikáním? Chcete být nebo už dokonce jste oním křečkem v kolečku, který sice jede na tisíc procent stále dopředu, ale bohužel pořád dokola? Nebo chcete něco jiného? A co je to něco jiného? Více času? Více peněz? Pokud chcete méně dřiny a více času a peněz, pak mám pro vás jednu smutnou zprávu. Valná většina živnostníků a podnikatelů selhala! Proč?
Pracuj NA firmě, ne VE firmě
Protože přesně to na začátku chtěli, čas a peníze. Bohužel někdy v průběhu let (rok, dva, pět, deset po začátku podnikání) pozvolna, ale v jistý moment zjistili, že nemají ani čas, jsou totiž zajatci své firmy, a de facto ani peníze, protože valná většina špičkových zaměstnanců vydělává víc než oni. Proč? Dle mého názoru proto, že si už od začátku mimo jiné neuvědomili, že pokud chtějí mít čas i peníze, pak musí pracovat NA firmě, nikoliv VE firmě. Musíte tvrdě pracovat především na strategické úrovni a tu taktickou neopomíjet. Ale rozhodně ne naopak, tzn. tvrdě pracovat v taktické úrovni, ale na strategickou sem tam zabrousit asi jako většina nevěřících z nostalgie na vánoce zavítá do kostelů. Celý rok nic a pak jedenkrát „blik“. Jeden obrázek vydá za tisíc slov. V této souvislosti mám rád příběh zvaný „Penězovod“, který by měl být základní podnikatelskou lekcí nejen pro všechny začínající podnikatele, ale také pro většinu současných živnostníků a podnikatelů. Existuje jak stejnojmenná kniha, tak krátký spot na youtube (https://www.youtube.com/watch?v=arpYpjt6nOs). Chcete časem „jen“ nosit vědra nebo budete raději dlouhodobě stavět vodovod? Rozdíl v tomto vnímání a přístupu jednotlivých lidí v byznysu je zcela fatální. Ano, opravdu, je to osudná volba – zda budete pracovat NA firmě, nebo VE firmě.
Osobně jak sám, tak při práci se svými lidmi, i při práci s klienty, pokládám tyto zásadní strategické otázky, které pak vedou ke konkrétnímu taktickému jednání:
Čeho si nejvíc cením? Jaký život chci vést? Jak chci, aby můj život vypadal? Jak se v něm chci cítit? Kým chci být? Jak chci, aby se odvíjel můj životní příběh? Jak bych chtěl, aby o mě lidé smýšleli? Co bych chtěl v životě dělat ode dneška za 2, 3, 5, 10 let? Čemu konkrétně bych se chtěl za svého života naučit? Co je nutné udělat, aby…? Co se stane, když… ?
Z toho pak vyplývá:
- Jaké kroky udělat jako první?
- Jak měřit dosažený pokrok?
- Jak se dozvím, kde na cestě jsem?
- Jak dlouhá cesta mi ještě zbývá urazit?
Dále z toho vyplývá:
- Co pro mne musí v konečném důsledku podnikání udělat?
- Co pro mé zaměstnance? Co pro zákazníky?
Odpovědi si zapište
Zodpovězte si prosím tyto otázky. Poznačte si je do svého deníku. Nepodceňujte strategii na úkor taktiky. Budete-li jednat pouze takticky, lokálně, nemáte v bouřlivých vodách podnikání šanci. Každodenní dění vás doslova ubije. Vidím to na našich klientech. A není nic horšího, než když si s bolestí uvědomíte, že jste sice dřeli, máte sice dobré jméno, uživíte se, ale „na krku“ máte 25 zaměstnanců, spoustu průšvihů na denní bázi, pořád jen hasíte další a další požáry a nakonec si řeknete naprosto pravdivě: jsem zajatcem své firmy. A pokud se ještě trošku rozšíří, tak mě to zabije. Podnikejte chytře. Pracujte tvrdě, ale podnikejte moudře. Pokud neuvěříte mně, věřte alespoň těm příběhům, které se můžete dozvědět z knih o úspěšných podnikatelích (jak říká W.Buffett – čtěte životopisy podnikatelů, jsou to obři, na jejichž ramenou uvidíte dál). Z neúspěšných příběhů těch, kteří dojeli na to, co popisuji výše, se moc nedozvíte – nikdo o nich nepíše, nikdo o nich neví, nebuďte další v řadě těchto bezejmenných lidí, jejichž bolestivá zkušenost z podnikání je provází po celý zbytek jejich životů.