aneb úspěšné podnikání začíná „povoláním“ – vnímáte svou byznys cestu jako poslání?
Na začátku bych byl rád, kdybyste si přečetli článek O MNĚ - pochopíte, jak jsem se dostal k tomu, že se odvažuji vám radit :).
Jsem toho názoru, byť jsou různé cesty ke startu a k úspěchu v podnikání, že má-li někdo začít podnikat a má v podnikání nejen přežít, ale také prosperovat, musí předně vnímat k této činnosti „povolání“. Jsou např. učitelé, kteří berou svou práci jako prostředek k výdělku. Ale jsou také učitelé, kteří svou práci berou jako poslání. Jsou doktoři, kteří berou svou práci jako zdroj příjmu, ale jsou také doktoři, kteří berou svou práci především jako povolání, poslání. A takto bychom mohli pokračovat. A ano, jsou živnostníci a podnikatelé, kteří berou svou činnost jako prostředek pro obživu, ale jsou také ti, kteří berou své podnikání jako poslání. Kam patříte vy? Věřte či ne, druhá skupina má nejen větší šanci na přežití, ale dost pravděpodobně bude mít dřív či později úspěch. Problémy v podnikání jsou na denním pořádku a často v takové intenzitě, že nikde jinde nemáte šanci se s takovou koncentrací a existenciální silou problémů setkat. Někdy s nadsázkou říkám, že podnikání je o řešení problémů. Čím jste schopnější řešit problémy (své, ale především druhých), tím budete úspěšnější. Pokud jdete do podnikání vydělat peníze, fyzicky ani psychicky se vám nebude dlouhodobě dařit tyto problémy s jakousi obrazně řečeno „noblesou“ zvládat. Pokud máte k podnikání povolání, máte větší šanci vytrvat a zvládnout cokoliv, co přijde. Kromě povolání, pracovitosti, ochoty se měnit, zlepšovat a učit se ze svých chyb (což jsem se naučil ze sportu), by vám nemělo chybět také strategické myšlení a schopnost koncentrace na konkrétní cíle, které si vymezíte.
Specifické dovednosti, bez kterých to nejde
A pak přichází na řadu mimo specifické dovednosti daného oboru (někdo je specialista na kadeřnictví, někdo na konstrukci - strojařinu, jiný je zase dobrý stavař, pekař atd.) také velmi podceňovaná oblast mnoha malých či středních podnikatelů. Něco, co je však dle mého názoru základem podnikatelských dovedností. O co se jedná? O prosté selské počty a o zmistrování prodeje a obchodu. První, selské počty, se týkají schopnosti vzít si tužku a papír a vše si poctivě a pravdivě propočítat. A na závěr pro jistotu ještě o 10 % snížit očekávané tržby a o 20 % zvýšit očekávané a propočtené náklady. Počítat na rok dopředu, počítat měsíčně, počítat týdně. Ekonomika a finance, žádná velká věda, ale selské počty, by měly být dennodenní součástí vašeho podnikání. Nejsou-li, časem vás toto opomíjení velmi bolestně doběhne. A druhá oblast? Pokud nebudete špičkoví v obchodě a prodeji, nevytvoříte si klientelu, pověst, pozici na trhu. Spoléháním se na mylné přesvědčení, že „kvalita se prodá sama“, již stálo nejen mnoho podnikatelských životů, ale také osobních životních krachů tolik schopných a šikovných lidí, že je až zarážející, jak málo se ví o tomto nefunkčním principu alá „kvalita se prodá sama“. Je příjemné, pokud váš prodejní arsenál doplní spokojenost a reference zákazníků, ale pokud toto bude vaše jediná prodejní strategie, nemáte vesměs šanci. Zmistrujte obchod a prodej.
Jaké osobnostní charakteristiky by měl mít podnikatel?
Poslední kategorií předpokladů k podnikání bych shrnul pod osobnostní charakteristiku. Je jedno, zda jste flegmatik, cholerik či jakýkoliv jiný typ člověka. Co však od vás bude úspěšné podnikání vyžadovat vždy, je odvaha, ochota zdravě zariskovat, nebát se chyb a stresu – a především být připravený dělat to, co je v dané chvíli holt třeba dělat. Slyšel jsem příběh o jedné nadějné spisovatelce, která však „neprorazila“ mimo jiné proto, že nebyla ochotná se naučit něco z marketingu a prodeje. A naopak, denně vidím živnostníky a majitele malých firem, kteří se nebojí vzít hadr a vytřít WC, sednout do auta či vlaku a jet na druhou stranu Evropy, aby se něco nového naučili či vyřešili nějaký problém, učí se základy účetnictví, aby porozuměli dynamice a toku peněz (a jak s nimi správně při finančním řízení podniku nakládat) atd., atd. Pokud chcete podnikat proto, abyste dělali jen to, co vás baví, čeká vás bolestné vystřízlivění. Úspěšní podnikatelé dělají velmi často to, co nejen oni sami dělat nechtějí, ale co nechce dělat ani kdokoliv jiný. Vstávat v 5 hodin ráno, když zaměstnanci vstávají např. v 6 hodin. Nést břemeno úvěru a ručení svým majetkem, když ostatní chtějí včas svou mzdu, sociální jistotu a nic jiného je nezajímá. Učit se o tom, jak správně komunikovat a vést lidi, když založením jsou technici a nejvíce by je bavilo být „po lokty ponoření“ do mašiny. Přizpůsobovat se potřebám růstu své firmy a stát se opravdu tím, kdo manažersky hospodárně spravuje zdroje, i když původně šel někdo do podnikání s tím, že se bude věnovat hlavně např. opravě aut či nákupu a prodeji zboží.
Podnikání vyžaduje celého člověka, vyžaduje od člověka růst a posun, je to proces bez konce. Vnitřní růst, posouvání hranic vlastního komfortu, posouvání vědomostního pohledu na věc, posouvání znalostí a zkušeností. Tento proces růstu a stálého posouvání nekončí.
Položte si tyto otázky
Než tedy půjdete na živnostenský obor zřídit si živnostenské oprávnění a než vám přidělí příslušné identifikační číslo, abyste mohli začít podnikat, položte si několik otázek. Tyto otázky si položte, pokud jste již také nějaký čas v podnikání a jaksi vám to nejde.
- Jsem pracovitý člověk, nebojím se tvrdé práce? Jsem vytrvalý?
- Jsem ochotný se měnit, učit se a zlepšovat? Dokážu se obrnit trpělivostí v problémech?
- Nebojím se stresu a chyb? Dokážu se z porážek poučit, otřepat a jít dál?
- Mám strategické myšlení? Dokážu se na věci dívat ze širšího pohledu a dlouhodobě?
- Dokážu si stanovovat jasné cíle? A dokážu za těmito cíli jít dlouhodobě, systematicky a vytrvale?
- Umím si selsky spočítat, kolik mě co bude stát? Dokážu být v počtech poctivý a pravdivý? Mám také doma/v osobním životě pořádek ve svých financích? Umím si odříct, na co nemám?
- Dokážu zvládnout prodej a obchod? Orientuji se v marketingu? Připouštím si, že „kvalita se sama neprodá“ a jsem připravený na obchodní boj o zákazníka bez ohledu na kvalitu služeb či výrobků, jež nabízím?
- Vnímám povolání k živnosti, k podnikání? Chci jít do podnikání, protože to jde ze mě, zevnitř?
- Jsem připravený dělat to, co je třeba? Nebo jsem ochotný dělat pouze to, co mě baví, „voní“?
- Nebojím se rizika, dokážu zdravě riskovat?
A jeden tip úplně na závěr: Pokud podnikat začnete, berte to jako hru. Ve hře někdy vyhrajete, někdy prohrajete. Hrajte. A nebuďte emocionálně navázáni („not be emocional involved“) na úspěch či neúspěch. Oboje je totiž přirozenou součástí podnikatelského života. A jak řekl jeden moudrý člověk, Og Mandino, pouze ti, kdo mají dostatečně silné odhodlání uspět, nakonec nebudou neúspěšní. Počítejte s tím, že pokud nebudete mít do podnikání něco ojedinělého (neuvěřitelný „hit“ na trh, business anděla v zádech či spojení se silným a zkušeným investorem či podnikatelem), reálně budete 1-5 roků od začátku podnikání vesměs živořit, dalších 5 let se obstojně uživíte, za 10-15 let už něco málo budete znamenat ve svém oboru a pocítíte to i finančně, atd. Podnikání je běh na dlouhou trať, není to sprint na krátký úsek.