Předsevzali jste si do nového roku méně se v práci stresovat? Tyto 3+1 tipy vám s tím pomohou
Dlouhodobý stres se značně negativně podepisuje na lidském zdraví, fyzickém i psychickém. Jedním z nejčastějších zdrojů stresu je přitom zaměstnání. Firmy si to ve valné většině uvědomují a snaží se o psychickou pohodu svých pracovníků více pečovat. Svůj díl ovšem musíme odvést i sami. Například tak, že nebudeme podceňovat kvalitní odpočinek, do něhož patří i občasné lenošení, či se naučíme delegovat své úkoly na jiné. Co dalšího můžeme udělat, abychom se v práci méně stresovali, se dočtete v následujícím článku.
Začátky každého nového roku se pevně pojí s novoročními předsevzetími. K těm nejčastějším patří předsevzetí spojená se zdravým životním stylem, jako třeba zhubnout, přestat kouřit, začít jíst zdravěji a také se méně stresovat. Dlouhodobý stres je totiž jednou z nejrozšířenějších „civilizačních nemocí“ a může lidem přivodit dalekosáhlé fyzické i psychické problémy. Jedním z nejčastějších zdrojů stresu je pak zaměstnání, a to zejména pro lidi ve vedoucích a manažerských pozicích. Například podle studie institutu American Institute of Stress a společnosti Gallup z roku 2017 zažívá pracovní stres 80% pracujících a celých 40 % kvůli němu muselo vyhledat odbornou pomoc.
Tip 1. Naučte se kvalitně odpočívat
Tento bod je naprostý základ, a přece mnoha lidem činí obtíže. „Dnešní svět dává leckdy zbytečně velký důraz na aktivně strávený volný čas. Lidé mají často pocit, že pokud o víkendu nezajedou na desítky kilometrů dlouhý cyklovýlet, nenavštíví několik památek, nestráví několik hodin v posilovně a neposbírají hromadu jiných zážitků, tak vlastně svoje volno promarnili. Odpočinek je samozřejmě velmi individuální věc, ale je potřeba si uvědomit, že prosté lenošení, kdy jednoduše vypneme mozek a věnujeme se jen nenáročným činnostem, není mrhání časem,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ke kvalitnímu odpočinku dnes samozřejmě významně přispívá i to, když se člověk naučí ve svém volnu vypínat pracovní mobil a pracovní e-mail zkontrolovat až na konci volna. Je zkrátka nutné udržovat hranice mezi pracovním a osobním životem alespoň v době volna striktně oddělené.
Tip 2. Ukliďte si kancelář a vezměte si na pomoc diář
Cítíte-li, že toho na vás začíná být moc, měl by ke slovu přijít úklid. A to úklid v několika rovinách. Nejprve si v klidu sedněte a udělejte si něco jako mentální úklid. Projděte si v hlavě všechny úkoly, které vás čekají, a odpovězte si na otázku, zda je opravdu musíte udělat či zda by nebylo možné je delegovat na někoho jiného. „Šéfové firem a manažeři mají často s delegováním práce problémy. Chtějí mít nad všemi procesy kontrolu, chtějí ukázat, že vše zvládnou, nebo zkrátka jen podceňují schopnosti svých zaměstnanců. Bohužel tím ale často jednoduše brzdí rozvoj firmy, a navíc na sebe kladou zbytečnou zátěž, která je následně zahltí a začne stresovat,“ vysvětluje Jiří Jemelka. Poté, co si tyto věci ujasníte, vezměte si na pomoc diář a veškeré úkoly si roztřiďte: sepište si ty, jež můžete delegovat na jiné, ty, které jsou urgentní a opravdu důležité, i ty, co mohou počkat. Tímto způsobem jednak ulevíte své zahlcené mysli, a jednak zjistíte, jakou prioritu jednotlivé úkoly mají. Následovat by pak měl i úklid v pravém slova smyslu, tedy úklid vašeho pracovního prostoru. Zaneřáděný stůl totiž nejen odvádí pozornost, ale negativně působí i na psychiku.
Tip 3. Jděte se projít a dýchejte
Pokud zjistíte, že na vás začíná v práci doléhat stres, udělejte si co nejdříve přestávku a jděte se projít ven. Fyzická aktivita totiž podle vědců z Princeton University pomáhá našemu mozku vypořádat se se stresem. Krátká procházka vám pak udělá ještě lépe, pokud venku svítí slunce. Sluneční svit snižuje v našem organismu hladinu hormonu kortizolu, který vzniká právě vlivem stresu, a naopak zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, jež navozuje dobrou náladu a psychickou pohodu. Účinným pomocníkem při odbourávání stresu jsou také dechová cvičení. Zkuste si během práce najít pravidelně dvě až tři minuty, kdy se jen v klidu posadíte a zkusíte pořádně zhluboka dýchat. Soustřeďte se na svůj dech a zkuste se nadechovat a vydechovat v pravidelném rytmu. Zklidníte se a ještě svému mozku dopřejete řádné okysličení.
A ještě jeden tip navíc:
Kupte si pohodlnější židli. Možná to zní překvapivě, ale jedním z poměrně častých spouštěčů pracovního stresu je právě fyzické nepohodlí.