fbpx

nove logo2

Velmi pravidelně se naší firmě v praxi stává, že se setkáváme s mnohými klienty v segmentu SME (malé a střední firmy), kteří neustále oscilují v určité úrovni obratu po dobu 10ti i 20ti let. A je jedno, zda je to úroveň mezi 30-40mil.Kč za rok či 80-100mil.Kč za rok. Nejde v tomto případě ani tak o čísla jako o fakt, že firma neroste, ale ani nikterak zásadně neklesá, zkrátka a dobře stagnuje v určitém rozmezí. Když jsme si na mnoha projektech u nás v J.I.P. pro firmy tento jev analyzovali, došli jsme k jasnému závěru a přesvědčení, že každá firma roste do „velikosti“ svého šéfa, který stojí nahoře a firmu táhne dopředu. Je jedno, zda tímto lídrem je podnikatel sám či najatý manažer.


Pokud má daný člověk v sobě omezení a schopnosti na řízení firmy s obratem kolem např. 150ti mil. Kč za rok, pak tato firma kterou vede, poroste do této zmíněné velikosti, načež se při již mírném překročení této hranice začnou dít „zvláštní“ věci ve firmě jako je odchod klíčových zaměstnanců, zvyšování zmetkovitosti a reklamací, zvyšující se míra chaosu v denním provozu firmy, ukončení spolupráce či ztráta klíčových zákazníků (nebo postupná ztráta většího množství běžných zákazníků). Velikost firmy se v krátkém období zkonsoliduje na kapacity a možnosti jejího šéfa. Osciluje plus mínus 10-30% kolem svého dlouhodobého průměru.
Jsem přesvědčen, a zkušenost z praxe a našich projektů to dokazuje, že není důvod, aby zdravé firmy v průběhu let nerostly. Nemusí to být 100% nárůsty obratů každý rok, ale 5-7% ročního růstu zdravé firmě sluší a dokáže ho zvládnout. Existují výjimky jako např. hospodářský cyklus, změny v legislativě, situace v oboru či politický nebo globální vývoj ve světě, jež ovlivňují výkonnost firmy. Ale za běžného provozu je reálné dosahovat alespoň mírných nárůstů každý rok. Jako vše, i tento jev má určitě mnoho „háčků“, ale ten nejzásadnější spočívá v tom, je-li schopen šéf svými kapacitami nejen firmu táhnout dopředu, ale je-li šéf schopen také růst firmy „udýchat“ tak, aby nebyl sám hlavní brzdou jejího rozvoje. Tento prostý fakt poznáte vždy na číslech. Pokud firma ve střednědobém neřku-li dlouhodobém horizontu stagnuje či dokonce klesá, daný šéf již dávno narazil na své kapacity a schopnosti vést danou firmu dál.

Není to určitě příjemné a populární, ale pokud taková situace nastala, není na co čekat. Šéf musí být nahrazen. Je-li na této pozici sám majitel, pak je moudré najít si místo sebe výkonného ředitele, který dál posune firmu dopředu. Je-li takovým šéfem najatý profesionální manažer, pak musí být vyměněn za jiného. Určitě existují výjimky, kdy lze danému šéfovi pomoci, aby rostl a tak umožnil pod sebou růst i firmě, nicméně je nezbytné dobře vyhodnotit, zda to všem zúčastněným stranám opravdu stojí za to. Velmi obecně lze říci, že „z trpaslíka obra neuděláte“, ať už jej pošlete na jakékoliv školení či mentoring. Máte-li tedy problém se stagnací či poklesem obratu a tento stav vám vadí (najde se mnoho případů, kterým takový stav vyhovuje a nerad bych to soudil), pak je lépe se poohlédnout po někom, kdo svými kapacitami „obra“ přesahuje možnosti „trpaslíka“.
Jak takového člověka najít? V praxi mezi základními rozlišovacími prvky určitě vede tento: firmy s obratem např. 100mil.Kč by si měli do svého čela najít někoho, kdo zcela prokazatelně úspěšně řídil firmu/firmy s obraty např. 200mil.Kč a výš. Máte-li firmu s obratem 500mil.Kč, pak je dobré si najít někoho, kdo řídil úspěšně firmu s obratem přes 1mld.Kč atd. Není to záruka „všeho“, ale opět poněkud obecně 2x násobek vašeho stávajícího obratu je dobrý základ a předpoklad, že váš nově najatý manažer dokáže potáhnout vaší firmu výrazně výš. Zastávám názor, že každý by měl dělat to, na co stačí a co je to „jeho“. Myslím si, že nejen finančně, ale ani sociálně či psychologicky není dlouhodobě obhajitelné to, aby „trpaslík“ řídil firmu, která svou velikostí již vyžaduje „obra“. A naopak, tam kde může být člověk již „trpaslík“, najde-li si velikostně správně dimenzovanou firmu, může být neskutečně užitečný „obr“.


Analýza managementu firmy

Zůstaňte ve spojení

Pokud máte nějaký dotaz, chcete si popovídat,      

dát si se mnou šálek dobré kávy,

tak se neváhejte na mne obrátit.

Rád se Vám budu věnovat.

                          button-kontaktujte-mne                                button-facebook linkedin 

 

 Copyright © 2018 - 2019 / Všechna práva vyhrazena                                                       Ochrana osobních údajů                                                  Prodej firem