80% firem končí v prvním roce svého podnikání. Během následujících 5 let pak končí většina firem, které překonají první, krizový rok. Podle statistik jsou dlouhodobě úspěšné jen 4 firmy ze 100. Naše firma je jakousi „jipkou“ pomáhající zachraňovat, případně i oživovat a to zejména segment středně velkých firem s obratem od 50 do 250 miliónů korun. Má-li loď jednu díru, dá se na tom zapracovat. Je-li děravá ze všech stran, jde ke dnu. J.I.P.ka se snaží vám pomoci najít své „díry“, opravit je a pak kontrolovat, zda se neobjevují jinde. Přichází k vám s pohledem zvenčí, který může rozjasnit provozní slepotu. Majitel společnosti Jiří Jemelka, mimochodem bývalý hokejista české extraligy, svou práci někdy přirovnává k misi agenta 007. Říká: „Vysadí vás v cizím prostředí a vy se musíte rychle zorientovat, zjistit, kde je problém a najít pro něj řešení.“ Zkrátka, najít a definovat problémy a vytyčit si správné a dosažitelné cíle.
Nejčastější chyby („díry“ v trupu lodi)
• Majitel firmy – nelekejte se. Majitel zůstává i nadále majitelem. Ve 20% případů jsme však zjistili, že brzdou rozvoje firmy bývá sám majitel společnosti. Je sice technickým géniem se spoustou výborných nápadů, ale vlastně nesnáší lidi a v jednání s nimi je naprosto nepoužitelný. Nebo majitel, který chce všechno kontrolovat a schvalovat, ale ve firmě se objevuje jen jednou za týden na pár hodin. Anebo naopak, ve firmě žije od rána do večera a nemá žádný soukromý, rodinný život. Umíme vám to uctivě, ale otevřeně říct a navrhnout vám mnohá vyzkoušená řešení – například delegování některých pravomocí na provozního šéfa.
• Zaměňování pojmů obrat a zisk – mnoho firem považuje za ukazatel úspěchu obrat. Ve skutečnosti je tím správným ukazatelem spíše ziskovost jednotlivých zakázek. Mezi vašimi klienty mohou být ti, kteří vám sice tvoří obrat, ale u nichž je prakticky nulová ziskovost. Zkuste s takovými klienty ukončit spolupráci. Obrat vám sice klesne, ale ziskovost okamžitě stoupne.
• Nábor nových zaměstnanců – někdy se může stát, že v poměrně krátkém čase potřebujete nabrat poměrně dost nových zaměstnanců. Při postupném a promyšleném náboru po jednom, dvou nových lidech, si asi umíte ohlídat, koho do firmy berete. Ale když máte najednou přijmout dvacet, třicet nových lidí, může se stát, že do firmy přijměte několik „lemplů“, kteří budou mít negativní vliv na celou vaši firmu.
• Firemní kultura – například stres v práci firmě vůbec neprospívá. Podporuje nedostatek důvěry a v konečném důsledku dochází k velké fluktuaci. Nebo český přežitek, že stravenky měsíčně a team building jednou za rok vše zachrání. Firma ale potřebuje každodenní dobrou komunikaci plnou důvěry, dobré transparentní vedení a umění s důvěrou delegovat druhé.
Praktické podněty (aneb jak trup lodi opravit a posílit)
• Dobrý marketing – Nebuďte pasivní – neomezujte se jen na webové stránky, katalog nebo emaily. Neustále komunikujte se svými zákazníky a to cestami, které vyhovují jim. Ptejte se jich na feedback, opravdu jim naslouchejte a něco zkuste změnit. Ve své mysli nebojujte o přežití. Hledejte způsoby, jak růst, podpořte dobré a odvážné nápady. Dávejte marketingu kvalitní čas. Nemusí to být hodiny týdně. Stačí jednou týdně, ale pravidelně. Určete si svůj firemní „business day“ a v něm se věnujte pouze obchodu a marketingu.
• Lidé, kterými se obklopujete – osobně se zajímejte o každého, koho si pouštíte do firmy. Vyzkoušejte tzv. „zkušební půl den“ – pozorujte při něm uchazeče o práci při různých situacích, které se ve vaší firmě stávají. Nebojte se ověřit si reference takového člověka. Při komunikaci s podřízenými potlačte své ego. Platí zásada, že je velmi užitečné, jste-li ve firmě obklopeni lidmi, kteří vám lidsky moc nesedí, ale vašemu byznysu velmi. Buďte vděční za lidi, kteří vám umí říct, co si doopravdy myslí. Nebojte se zaměstnat čtyřicátníky – pokud je někdo usazený, má rodinu, hypotéku, vyzkoušel dvě až tři zaměstnání, už přeci jen ví o životě víc, než mladí a také si více váží toho, co mu nabízíte.
• Buďte ochotní se s pokorou učit – otevřete se impulsům zvenčí. Pokud máte například obrat 100 miliónů, najděte si někoho, kdo má obrat 200 nebo 500 miliónů a je ostříleným byznysmenem. Seznamte se s takovým člověkem, buďte s ním pravidelně ve spojení. To, co on má za sebou, je teď před vámi – proto se od něj učte. Pozorně mu naslouchejte. Čtěte jeho životopis. Jak říká W. Buffett: „Čtěte životopisy podnikatelů. Jsou to obři, na jejichž ramenou uvidíte dál.“
• Pravidelně kontrolujte náklady a podceňujte zisky – pamatujte na pravidlo, že vše stojí dvakrát více a trvá dvakrát déle, než bylo naplánováno. Podceňujte výnosy, přeceňujte náklady, nebuďte příliš optimističtí.
Jak funguje krizový management?
• Na začátku – individuální rozhovory napříč celou firmou, následná analýza předložená vedení společnosti, domluva, zda spolupráce bude, nebo nebude pokračovat dál. Pokud ano, jednodenní workshop pro celou firmu.• 1.–3. měsíc – revitalizace – je položen základ pro všechny navržené změny – tato část bude pro vás i pro nás velmi psychicky náročná.
• 3.–6. měsíc – finanční ukazatele i kvalitativní faktory (zlepšení firemní atmosféry) podpoří váš dobrý pocit, že se vše vyvíjí tak, jak má.
• 6.-12. měsíců – teď by vše mělo běžet tak, jak má. Odteď dokážete pokračovat sami. Pokud budete chtít, s pravidelnou „údržbou“ vaší firmy vám rádi pomůžeme i nadále. Z interim managementu se stává long management.
Facebook Social Comments