Poslední dva týdny jsem se věnoval jiné práci než obchodování. Povinnostem ve škole a na interním semináři pro jednoho z klientů. Dnes jsem šel na schůzku s paní, která čerstvě absolvovala náš seminář o prodeji. Chci ti říct, co se na této schůzce událo. Ta žena byla jako vyměněná.
Zhruba 45 minut jsem jen naslouchal a s úžasem jsem se díval na to, co dokáže náš seminář. Paní Ch. byla nadšená. Vykládala mi o tom, jak změnila svůj pohled na zákazníky a jak se už s nikým nehádá. Ví, že každý má právo se rozhodnout, zda si u nich něco koupí či ne. Prý už zvládá i nepříjemné zákazníky, kteří si vymýšlejí. Její „problém“ před seminářem byl ten, že se pokaždé nechala nepříjemným zákazníkem vyprovokovat a začala se s ním hádat. Pak z toho měla nervy na dranc, jak to nazvala vlastními slovy. Naslouchal jsem jí a nevěřil vlastním uším, když mi popisovala, jak byl v obchodě jeden zákazník, co tam na ní řval a jak ona jeho „záchvat“ v pohodě ustála. Líčila mi, jak dokázala vybudovat skvělé porozumění s jednou zákaznicí. Seděl jsem na židličce a sdílel jsem s ní její pocity nadšení, úspěchu a vděčnosti. Když jsme se dostali k trenérovi toho semináře, nevěděl jsem, co říct. Pěla na něho doslova „ódu na radost“. Jak je to úžasný člověk, jak dokáže pohotově odpovědět na každou otázku, jak dokáže vše vysvětlit, jak dokáže každého člověka nenásilně a velmi příjemným způsobem k něčemu dovést. Svůj popis ukončila rázným a dramatickým vyjádřením: „Je to skutečný profesionál.“ Pobavili jsme se o tom, jak zabezpečí, aby ty informace ze semináře používala i nadále v dennodenní praxi. Také jsme spolu hovořili o tom, že na seminář půjde i její manžel. Jen prý teď nejsou v situaci, aby šel hned. Že půjde na podzim, až na tom finančně budou lépe.
Ze schůzky jsem šel shodou okolností za jejím synem, který se semináře také zúčastnil. Tato schůzka byla to samé v bledě modrém. Ten chlap je prostě skvělý člověk. Mám s ním kamarádský vztah. Pobavili jsme se o tom, jakým způsobem zavede informace ze semináře do praxe. Pak si k nám přisedla jeho manželka. Mimochodem, na tu schůzku jsem šel s cílem příjemně si popovídat a vybudovat vzájemné porozumění. Víš, co je výsledkem příjemného obchodního rozhovoru s velikánským porozuměním? Že to víš? Ano. Výsledkem je třešnička na dortu. Podařilo se mi uzavřít smlouvu na další seminář. K tomu přihlášku s účastí dalších čtyř lidí na přednášku o prodeji. Lidičky, ty pocity naplnění z práce, kterou dělám, vám všem fakt ze srdce přeji. Je to jako lék, pomáhat tímto způsobem lidem. A víš, co bylo vrcholem této situace? Manželka na závěr řekla, že jde hned za tchánem. To je ten pán, co na schůzce před touto říkal, že na seminář chce jít až na podzim. Prý ho přesvědčí, že není na co čekat a že má jít s ní 11. 4. na seminář o prodeji v Ostravě. „Peníze na to budou“, ujišťovala sebe i mě. Přeji si, aby šel taky. Prvně to byl syn s mamkou, co spolu seděli na semináři. Teď by to byla snacha s tchánem. Boží cesty jsou vskutku nevyzpytatelné. Ta slova – snacha, tchán – možná zní tvrdě…, avšak pro mě je opak pravdou. Radostí se tetelím při pomyšlení, jak moc mě baví tato práce, práce obchodníka. A taky jak moc se chci stále zlepšovat. Věř mi, stojí to za to stále se zlepšovat, vidím to na zážitcích ve svém životě. Můžu ti říct, že dnes jsem měl produktivní den jako dlouho ne. Díky obchodnímu semináři, jehož jsem se účastnil o víkendu. Za 8 hodin práce jsem stihl tři schůzky, jednu uzavřenou smlouvu na seminář, uzavřenou přihlášku na přednášku o prodeji pro 10 lidí, 23 telefonátů a z toho 14 domluvených schůzek.