Jedná se o přesně stanovený rozvrh, podle kterého se obchodník řídí. Měl by přispět v podnikání nejenom pro rozjezd, ale také by měl obchod i nadále rozvíjet. Je vhodný jak pro začínající obchodníky, tak pro stávající firmy. Pomocí obchodní strategie si podnikatel zodpoví otázku, čeho chce během svého byznysu dosáhnout.
Obchodní strategie prezentuje plány, volby a rozhodnutí vedoucí společnost k větší ziskovosti a úspěchu. Promyšlená a jasně určená strategie zajišťuje potenciál komerčního zdaru. Podnikatelský plán může být úspěšný jedině tehdy, pokud daný produkt nebo služba poskytne užitek zákazníkovi. Proto je potřeba zodpovědět si otázku: Jaké hodnoty, potřeby a očekávání má a bude zákazník mít?
Před formulací samotné strategie je pro podnik důležitá analýza vnitřních a vnějších rizik, trhu a konkurence. Analýzou lze pověřit specializovanou agenturu.
Při sestavování korektního byznys plánu je podstatná objektivita. Strategie musí být sestavena tak, aby podnik dokázal reagovat na vnější změny, ke kterým patří dodavatelé, zákonodárství i samotní zákazníci. Je nutné, aby obchodní strategie dokázala také reagovat na kroky konkurence. Obchodní strategie by měla zahrnovat následující složky:
- Charakteristika oblasti byznysu: služby, výrobky, trhy a poslání.
- Popis produktu / služby a jejich přínosu.
- Krátkodobý a dlouhodobý cíl.
- Vymezení finančních prostředků a určení si potenciálního zisku.
- Určit si cílovou skupinu zákazníků.
- Jaké pracovníky do firmy přijmout.
- Promyšlení potřeby nemovitosti.
- Volba způsobu, který podnikatel bude využívat k otevírání a uzavírání obchodů.
- Stanovit si formu konkurenčního boje.
- Zvolit si čas pro obchodování.
Podnikatelský plán je často vyžadován v bankách při žádosti o úvěr.