Ale jak porozumění vybudovat?
Existuje několik základních a velmi jednoduchých způsobů, jak budovat porozumění s lidmi.
Především musíte chtít porozumění budovat. Na počátku je Vaše rozhodnutí zajímat se o druhého člověka, o jeho názory, o jeho vidění světa. A pokud se bavíme se zákazníky, je velmi důležité chtít porozumět tomu, co potřebují, co je pro ně skutečně důležité a na čem jim záleží.
Kromě základního odhodlání, rozhodnutí budovat porozumění s lidmi, se kterými jednám, jsou důležité tři fakory.
- upřímný zájem o druhého
- budování vzájemných sympatií
- ochota s druhým komunikovat, i když se ke mně nechová podle mých představ
Bod. č.1 i bod č.3 jsou jasné. Jak ale budovat vzájemné sympatie? Jak ovlivním to, zda někomu jsem nebo nejsem sympatický? Obraťtme postup. Nejdříve se zaměřme na to, aby nám byl sympatický druhý člověk, se kterým jednáme. Znovu se můžete zeptat, jak ale ovlivníte to, zda je Vám někdo sympatický či nikoliv. Ovlivnit to můžete. A řešení je jednoduché. Každý člověk má mnoho chyb (nebo mínusů), a má také mnoho předností (neboli plusů). Podstatou je soustředit se na to, co mi je nebo by alespoň hypoteticky mohlo být, na druhém člověku příjemné. Co se mi na něm líbí? A i kdyby to byly nakonec pouze pěkné hodinky, které se mi u daného člověka líbí, je to už krok vpřed. Pokud se budete snažit, najdete během rozhovoru mnohem více "plusů".
A jak být druhému sympatický? Odpověď se skrývá především v upřímném zájmu o druhého. Pokud vytrváte dostatečně dlouho v upřímném zájmu o druhého, věřte, dřív nebo později se začne měnit i jeho náklonost k Vám.