Mnoho firem považuje oblast marketingu stále za cosi podřadného. Důležitější je přece výroba, ekonomika, provoz či obchod. Jedná se však o základní omyl. Proč? Protože marketing je jako rybářská udice, která pomáhá přitahovat... v tomto případě ne ryby, ale zákazníky. S dobrým marketingem přitáhnete pozornost mnoha potenciálních zákazníků. Se špatným či žádným marketingem „lapáte“ naprázdno.
Pokud není dobrý marketing, není efektivní obchod, v ekonomice toho nemáte moc co počítat a není pro koho vyrábět. Zdá se tedy, že v našem postupu teď dochází k jistému, opačnému extrému. Bez dobrého marketingu není v podstatě co a pro koho vyrábět. Je tedy marketing jako činnost firmy před vším ostatním? I tento přístup by byl chybný. Výroba i marketing, i každá další stěžejní činnost firmy je stejně důležitá. A to si opravdu hodně firem (potažmo vedení firem) neuvědomuje. Často ani ne tak záměrně, jako spíše z nedostatku času či díky chybějící energii. Jak tedy onen marketing uchopit a funkčně použít? V první řadě je třeba si uvědomit, že marketing, to není pouhé propagování, inzerování či rozesílání nabídky. Jádro marketingu je mnohem hlouběji – je to komunikace. Stejně jako obchodník komunikuje – tváří v tvář se zákazníkem, tak firma jako taková komunikuje v tváří tvář trhu (mnoho zákazníků dohromady). A smyslem je vytvořit tak efektivní komunikaci, aby zasáhla co největší počet těchto zákazníků (trhu). Aby takováto efektivní komunikace mohla probíhat, a byla opravdu efektivní, je potřeba:
- začít komunikovat s co největším počtem svých vlastních lidí (ptát se na názory, snažit se zlepšovat činnost, výrobky, služby),
- komunikovat s co největším „vzorkem“ zákazníků (ptát se jich na názory, zpětnou vazbu, přání),
- vytvářet z bodu č.1. a č.2 závěry – jasná sdělení, která poté zpětně dáváte jako informace „ven“ – tzn. jak zákazníkům, tak zaměstnancům,
- vycházejíc z bodu č.3, je potřeba stále a vytrvale hledat nové a zachovávat staré funkční způsoby, jak co nejlépe předat své sdělení druhým.
Z výše uvedeného je zřejmé, že marketing opravdu není záležitostí jednoho, dvou lidí ve firmě pracujících či nějakého oddělení marketingu. Popsaný způsob (kterému říkáme tedy marketing) je spíše způsob myšlení a komunikace, který se týká v podstatě každého, kdo ve firmě pracuje a kdo s firmou přichází do styku. Stejně jako tedy zněl a dodnes zní světem managementu pojem „učící se organizace“, tak bychom mohli říci, že v dnešní době je stále třeba proměňovat naše firmy na „marketingové organizace“ – co do způsobu myšlení. Jde o to stále zlepšovat své výrobky, služby, činnosti ve firmě probíhající, a efektivním způsobem tato zlepšení dávat znát lidem. A to je úkol pro celou firmu, všechny pracovníky. Jedná se totiž o živý proces, který s maximální účinností nemůže vytvořit či ovlivnit pouze jeden člověk (marketér, marketingový pracovník apod.). Co tedy dělat, aby se i Vaše firma stala „marketingovou organizací“?
- začněte se ptát svých lidí na názory, co si myslí, že by se dalo zlepšit
- stejně tak se jich ptejte, jak by se dali oslovit zákazníci (vždyť každý z nás je nebo byl někdy zákazníkem – tedy má zkušenost a určitě i představu, jak být oslovován)
- buďte v pravidelném kontaktu se svými zákazníky, abyste měli představu, jak se chovají, jak přemýšlejí, o čem mluví, co je trápí, co si přejí atd.
- dělejte pravidelné minimálně měsíční marketingové porady, kde se sejde nejen marketingové oddělení, ale minimálně celý management a kde přemýšlíte a koncepčně pracujete na marketingu Vaši firmy
- měřte účinnost Vašeho marketingu
- spolupracujte s marketingovým poradcem, který ví, jak Vaši firmě pomoci k tomu, aby jste se stali „marketingovou organizací“.