Henry Ford řekl, že pokud je nějaké tajemství úspěchu, pak je to schopnost vidět všechno jak ze svého pohledu, tak z pohledu druhého člověka. Vždy buďte maximálně empatickým člověkem. Nedávno jsem jezdil v terénu při koučinku s jedním obchodníkem. Všiml jsem si u něho něčeho, čeho jsem svědkem velice často. Ptal se jedné zákaznice, jak bylo na dovolené? Ta paní začala nadšeně vyprávět, nicméně náš obchodník byl myšlenkami již někde úplně jinde... připravoval si v hlavě, co řekne dalšího, až paní domluví.
Vůbec v podstatě neměl zájem o to, co ta paní říká. Otázku bral spíše jako strategický nástroj, jak si paní připravit pro to, aby se s ní lépe jednalo. Tolik jsme dnes svědky toho, jak se lidé málo zajímají jeden o druhého - a jde jim jen o to, co sami získají... Tohle nicméně není dobrý postup, a už vůbec ne efektivní. Skutečně empatické naslouchání a snaha vidět vše jak ze svého, tak z pohledu druhého, to přináší potřebný nadhled, který pak pomůže člověku optimálně se rozhodnout - jak zareagovat, co říct atd. Buďme empatičtí... budeme výkonnější.