Jedna stará kniha uvádí: Radostné srdce dobře působí na vzezření, ale kvůli bolesti srdce je zkrušený duch. Jinými slovy: pozitivní emoce a zážitky působí posilujíce, ale negativní vlivy oslabují odolnost těla.
Druhy emocí
Emoce můžeme rozdělit na kladné a záporné. Cítí je každý. Zásadním faktem je, že jsou nakažlivé a mohou ovlivnit druhé. Pokud se necháte nakazit zápornými emocemi, přenášíte svoje chování i do výkonu práce a ovlivňujete firemní kulturu. V případě, že je negativní šéf, má to hodně velký dopad na celou firmu a v důsledku toho i na zákazníky. Záporné smýšlení vysává energii potřebnou k jednání.
Asi nejčastější emocí na pracovišti je hněv. Ruku v ruce s hněvem jde reakce: pocit nedostatečnosti. Někteří odborníci říkají, že vzniká u osob, jejichž sebeúctu podkopávají druzí. Jsou nepřiměřeně nebo tvrdě káráni nebo zneužíváni a vysáváni. Důsledek může být oslabující nebo dokonce destruktivní. Jedna lékařská studie před časem prezentovala, že jedinci, kteří o sobě smýšlejí negativně, mají dispozice nedůvěřovat ani sami sobě, ani druhým. Tím neúmyslně podkopávají blízké vztahy a přátelství.
Další nepříznivou emocí je například souzení druhých. Zkuste nepřiřazovat spolupracovníkům špatné pohnutky a raději o nich smýšleje pozitivně. Máte-li sílu k rozhovoru, pak to udělejte. Vytvoříte dobrý základ pro zjištění skutečného stavu věcí a pravdivých pohnutek Vašeho kolegy.
Jak se naučit myslet pozitivně?
Jedním ze způsobů je rozhodnutí nezabývat se negativními myšlenkami. Neboli nabít přesvědčení ve své mysli i srdci, že se jimi nebudete zaobírat. Pomůckou k ovládání emocí je tedy mít pod kontrolou své myšlenky.
Druhým krokem, který umožní ovládat pocity, je stanovit si realistické cíle a připustit si určitá omezení. Důležité je také vyvarovat se neobjektivního srovnávání s druhými.
Pokud si firma chce vytvořit dobrou image, měla by se snažit vzbuzovat kladné emoce.